Олег Кирилюк для НВ Бізнес: Найочікуваніша реформа надрокористування

12 Червня 2018

[vc_row][vc_column width=”1/2″][us_single_image image=”12024″ size=”medium” align=”center”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Надання спецдозволів на користування надрами – тільки на прозорому конкурсі. Плата за вилучені ресурси чітка та зрозуміла – плата за дозвіл і рента.
Розробка морського шельфу України, що тягнеться за сотні кілометрів від берега – без погодження з облрадами з узбережжя. Хто з компаній має податковий борг – може подовжити ліцензією, але втратить право на частину видобутої сировини. Спрощено процедуру введення в дію екологічного законодавства. Все це – великий крок України у освоєнні надр та залученні інвесторів. Зміни почнуть діяти з початком 2019 року.
Ранком 8 червня 2018 року Уряд України опублікував зміни до своїх постанов 594 та 615 від 2011 року. Доповнення готувались давно і в великій боротьбі. Тому що розблокування широких можливостей для розробки надр в Україні було не в інтересах тих, хто вже зайняв певні позиції, та хотів зберегти свій вплив – за рахунок зменшення темпів розвитку країни.
Але у уряду Володимира Гройсмана вистачило мужності рішуче відкрити видобувну галузь країни для сотень нових інвесторів з України і всього світу.
Тепер розглянемо зміни більш докладно. Наш наступний крок — електронний конкурс, котрий взагалі дасть можливість для кожного чесно виграти право на видобуток надр в Україні не виходячи з дому або офісу з будь-якого місця в світі. Які є родовища, їх параметри – можна побачити на електронній карті, що розміщена на сайті. Коли будуть проходити торги – теж завжди буде оголошено і вказано на сайті Держгеонадр.
Таким чином претенденту треба буде обрати лот, подати заявку на участь, надати грошовий внесок для участі в конкурсі та прийняти участь в торгах. І лише вигравши на конкурсі право  добувати нафту, газ чи вугілля в Україні, переможець повинен буде прийти в геологічне відомство фізично, щоб отримати документи про перемогу в конкурсі, що засвідчить його право на початок видобутку на певній ділянці.
Важливими є й зміни стосовно шельфу. На сьогодні в Держгеонадрах вже готові до виставлення на торги понад два десятки ділянок в морі, на яких можна видобувати нафту та газ. Всі вони розташовані досить далеко від берега і навряд чи якось зачеплять інтереси місцевої влади. Тому такі ділянки звичайно слід віддавати інвесторам в розробку без зайвих зволікань – що Уряд України і дозволив робити.
Наступна позиція – податкові борги компаній. Раніше не можна було подовжувати дію спецдозвола на користування надрами, якщо компанія була винна бюджету. Але треба зважати на те, що проблемою стягнення податкових боргів повинно займатися профільне відомство та суди, а не геологи – встановлюючи заборони на користування надрами.
Тим більше, що податки сплачуються часто і правила їх сплати теж буває змінюються, тому швидкоплинні конфлікти у цій сфері не повинні заважати стратегічним для економіки процесам висококонкурентного, конкурсного розподілення прав на видобуток надр.
Таким чином, на сьогодні ми маємо великий крок реформ уперед у геологічній сфері. І зараз наше спільне завдання – зберегти ці зрушення. Не дати різним силам спотворити їх перекручуваннями та хибними трактуваннями.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Перейти до вмісту