Щодо видобутку бурштину

Постановою Кабінету Міністрів України від 12.12.1994 № 827 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.2011 № 1370) бурштин віднесено до корисних копалин загальнодержавного значення.
На території України є низка підприємств, що займаються розробкою родовищ бурштину на підставі спеціального дозволу на користування надрами.
Разом з тим, на сьогоднішній день має місце незаконний видобуток бурштину. Самовільний видобуток здійснюється гідромеханічним способом, що призводить до зубожіння, псування родовищ та спричиняє негативні екологічні наслідки, а також може призвести до зменшення кондиційного вмісту сортового бурштину в бурштиновміщуючому шарі і втрати промислового значення цих родовищ.
Слід зазначити, що відповідно до підпункту 14 пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615, передбачено спрощений порядок надання спеціальних дозволів без проведення аукціону для геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки та видобування бурштиноносних порід на ділянках проявів бурштину, які не мають промислового значення, розмір яких не перевищує одного гектару.
Території, де відбувається несанкціонований видобуток, закріплено за офіційними природокористувачами (лісогосподарські підприємства), надрокористувачами (підприємства з видобутку та переробки корисних копалин), землекористувачами (сільськогосподарські підприємства), які згідно з природоохоронним і земельним законодавством відповідають за використання цих земель за призначенням, або ж знаходяться на землях запасу сільських та селищних рад, до компетенції яких, відповідно до п. 4 статті 10 Кодексу України про надра, входить здійснення на їх території контролю за використанням та охороною надр.
Згідно з частиною другою статті 240 Кримінального кодексу України незаконне видобування корисних копалин загальнодержавного значення карається штрафом від чотирьохсот до семисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або обмеженням волі на строк до трьох років, чи позбавленням волі на той самий строк.
Державною службою геології та надр України спільно з Міністерством екології та природних ресурсів України було розроблено проект Закону України «Про внесення зміни до статті 240 Кримінального кодексу України (щодо відповідальності у сфері охорони і використання надр)». Зазначеним законопроектом передбачалося посилення кримінальної відповідальності за порушення правил охорони надр, уточнення конструктивних ознак складу злочину, його кваліфікуючих ознак, видів та розміру покарання. 
Здійснення державного контролю за геологічним вивченням надр та раціональним і ефективним використанням надр України (державний геологічний контроль), відповідно до підпункту 18 пункту 4 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 № 391, покладено на Державну службу геології та надр України.
Механізм проведення державного геологічного контролю визначається Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 № 1294 (далі – Порядок).
Відповідно до Порядку державний геологічний контроль здійснюється шляхом проведення органами державного геологічного контролю планових і позапланових перевірок надрокористувачів. 
Крім того, Держгеонадра України неодноразово надавали пропозиції стосовно взаємодії у вирішенні питання несанкціонованого видобутку бурштину, а саме: 
- систематично проводити робочі наради з головами сільських рад з питань забезпечення контролю та охорони родовищ бурштину на території району та недопущення його незаконного видобування; 
- удосконалити взаємодію шляхом створення спеціальної робочої групи з числа працівників міліції, представників органів місцевого самоврядування, представників центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, представників центрального органу виконавчої влади, що реалізовує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів для проведення перевірок з виявлення осіб, причетних до незаконного видобутку бурштину, псування земель та притягнення їх до відповідальності.
Питання скупки, перевезення та збуту корисних копалин, порушені в сюжеті програми «Гроші» телеканалу «1+1», знаходяться поза межами компетенції Держгеонадр України, що діє відповідно до свого Положення, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 № 391/2011.