Алгоритм проведення заходів у разі отримання інформації про незаконне видобування корисних копалин
Випадки неконтрольованого видобування корисних копалин місцевого значення, зокрема й у промислових масштабах, спостерігаються практично на всій території України. Йдеться, в першу чергу, про будівельний пісок. Такі діяння завдають шкоди довкіллю, державний бюджет недоотримує мільйони гривень надходжень, а відновлення порушених земель потребує чималих зусиль.
Державна служба геології та надр України звертає увагу на діючий механізм реакції у разі виявлення чи отримання інформації про незаконне видобування корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення.
Детальний алгоритмом проведення заходів:
Етап І. Отримання інформації про незаконне видобування корисних копалин
Виявлення безпосередньо Держгеонадрами:
- Держгеонадра під час проведення планових та позапланових перевірок діяльності надрокористувачів виявляють випадки видобування корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення без отримання дозвільних документів (спеціального дозволу на користування надрами, в тому числі під час зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, або в період між закінченням строку дії та прийняттям рішення щодо продовження строку дії спеціального дозволу на користування надрами).
- Держгеонадра за результатами аналізу форм звітності 5-гр та 7-гр, поданих надрокористувачами за відповідний рік, виявляють випадки видобування корисних копалин після зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами.
Отримання інформації від інших суб’єктів:
- Держгеонадра на виконання підпункту 2 пункту 1 Рішення РНБО «Щодо стану справ у сфері надрокористування» від 19.03.2021, уведеного в дію Указом Президента України від 25.03.2021 № 122/2021, щоквартально до 5 числа місяця, що слідує за звітним кварталом, отримує від обласних державних адміністрацій інформацію про ймовірне незаконне видобування корисних копалин у межах відповідних адміністративно-територіальних одиниць з указанням географічних координат, найменування суб’єкта господарювання та іншої наявної інформації про місця ймовірного незаконного видобування корисних копалин.
- Держгеонадра в ході опрацювання звернень громадян України та суб’єктів господарювання виявляють випадки видобування корисних копалин без отримання дозвільних документів.
Етап ІІ. Аналіз інформації
- З метою аналізу інформації Держгеонадра в кожному випадку виявлення імовірного незаконного видобування корисних копалин, направляють відповідні запити та отримують інформацію від ДНВП «Геоінформ України» про наявність спеціального дозволу на користування надрами та/або родовища корисних копалин на місці видобування корисних копалин (крім випадків виявлення вказаних фактів під час планової перевірки діяльності надрокористувачів).
- За результатами проведеного аналізу, Держгеонадрами формуються матеріали (створюються карти, здійснюється копіювання матеріалів ліцензійної справи та матеріалів перевірки, звітності, звернень громадян України та суб’єктів господарювання) з метою надання можливості встановлення місця незаконного видобування, обсягу корисної копалини, обставин незаконного видобування тощо.
Етап ІІІ. Зворотній зв’язок
- Інформація про виявлені порушення вимог законодавства у сфері користування надрами направляється до правоохоронних органів.
- У разі не підтвердження інформації про незаконне видобування корисних копалин направляється відповідне інформування заявнику.
Довідково: у серпні 2021 року набув чинність Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за незаконне видобування корисних копалин», яким внесено зміни до Адміністративного та Кримінального Кодексів України. Зокрема, встановлено, що незаконне видобування корисних копалин місцевого значення каратиметься накладанням штрафів до 85 тисяч гривень, або позбавленням волі до 8 років.