Начальник управління геології Держгеонадр поділився своїм баченням розвитку видобувної галузі та розповів про пріоритети роботи.
Розкажіть про Ваш попередній досвід роботи (у галузі).
Свій трудовий шлях розпочав у 1989 році на посаді оператора з видобутку нафти і газу, інженера-технолога у Нафтогазовидобувному управлінні «Долинафтогаз» ВАТ «Укрнафта». Потім отримав підвищення до рівня начальника зміни центральної інженерно-технічної служби, а згодом – заступника начальника цеху видобутку нафти і газу. Далі був довгий шлях – Державний комітет нафтової, газової та нафтопереробної промисловості, де займався забезпеченням підготовки та реалізації заходів щодо державного управління в галузі видобування вуглеводнів, організацією виробництва, введенням в експлуатацію нових родовищ, реконструкцією та спорудженням об’єктів видобутку й підготовки нафти і газу на підприємствах, що входили до сфери управління Дежнафтогазпрому. Після цього обіймав посаду начальника управління видобування газу, газового конденсату та нафти Департаменту з видобування газу і нафти у Національній акціонерній компанії «Нафтогаз України», де працював з 1998 до 2019 року.
Брав участь у створенні уточненої редакції Національної програми «Нафта і газ України до 2010 року», Енергетичної стратегії України на період до 2030 року, Закону України «Про нафту і газ», низки інших законодавчих і нормативних актів. Автор 18 наукових праць та шести авторських свідоцтв і патентів на винаходи, присвячених технологічним та технічним аспектам проведення робіт з інтенсифікації видобутку газу та нафти.
Нагороджений Почесною Грамотою Кабінету Міністрів України, грамотами й відзнаками Міністерства палива та енергетики України і НАК «Нафтогаз України», медаллю В. І. Лучицького Державної геологічної служби України. Удостоєний звання «Почесний розвідник надр».
Як можете охарактеризувати проблемні питання напряму, за який відповідальні?
Однією з ключових проблем є брак фінансування… Зрозуміло, що практично необмеженого фінансування галузі, як у радянські часи, не повернути. Але виконання функцій держави – ведення Державних балансів та кадастрів корисних копалин, моніторингу стану ресурсної бази, діяльності надрокористувачів, гідрогеологічні та еколого-геологічні роботи, моніторинг розвитку небезпечних геологічних процесів, регіональні дослідження території України – повинні фінансуватись належним чином. Власне ця проблема породжує наступні: відсутність нових суттєвих інвестицій в пошуки та розвідку корисних копалин впродовж останніх десятиліть, відсутність фінансування наукових досліджень.
Окремо слід працювати над вирішенням проблеми недосконалості законодавства, зокрема численні неузгодженості, протиріччя, відсутність чіткої регламентації, непрогнозованість змін законодавства перетворюють процес надрокористування для надрокористувача на своєрідну лотерею.
Назвіть три ключові рішення на новій посаді.
Максимальна формалізація процедур, що виконуються службою. Вони мають проводитись на підставі чіткого регламенту, який повністю виключає суб’єктивний фактор, унеможливлює корупцію, є зрозумілим і доступним надрокористувачу.
Прискорення прийняття рішень. Щодо будь-яких питань повинен запрацювати чіткий і регламентований в часі механізм прийняття рішень.
Максимальна взаємодія з надрокористувачем. Більшість питань, що призводять до численних відмов та повторних звернень, можна вирішити в режимі прямого діалогу з застосуванням сучасних засобів комунікації.
Чи маєте програму роботи на тривалий період? Які напрями стануть пріоритетними?
Так. На перспективу ставлю перед собою не менш актуальні завдання.
Спрощення доступу до геологічної інформації та широке інформування суспільства про цю доступність. Зараз переважна більшість звернень до служби – це вимоги про надання тих чи інших даних або документів, які знаходяться у вільному доступі та розміщені на сайті Геоінформу. Проте, Служба опрацьовує сама, завантажує Геоінформ роботою для формування інформації про корисні копалини на території району, селищної ради, територіальної громади чи просто земельної ділянки тоді, коли ця інформація вже доступна у відкритих джерелах.
Пропаганда геологічних знань, геологічних пам’яток серед населення. Геологія – це, насправді, так цікаво! Це і маловідомі факти про розвиток геологічної науки, і драматичні історії відкриттів та невдалих пошуків, і просто цікаві речі про звичайні предмети, які нас оточують, та на які ми не звертаємо уваги.
Чи є потреба підсилити/оновити кадровий склад працівників вашого департаменту?
Оновлення та посилення кадрового складу – мрія кожного керівника. Безумовно, залучення висококваліфікованих професіоналів – геологів з досвідом практичної роботи за кожним з основних видів корисних копалин (тверді КК, вуглеводні, підземні води) – повинно стати одним з пріоритетів моєї роботи. Також я розумію, що утримати таких фахівців на зарплату чиновника дуже непросто. Тому як кадровий потенціал потрібно розглядати і молодь, недавніх випускників вищих навчальних закладів, у яких брак практичного досвіду може компенсуватись енергією, бажанням отримати нові знання та вивчати й упроваджувати найкращі світові практики.