Уряд спростив доступ до надр

26 Липня 2022

Внесені зміни до підзаконних актів стосуються процедури надання спеціальних дозволів без аукціону, шляхом проведення електронних торгів, визначення початкової ціни продажу дозволу та вартості геологічної інформації

Сьогодні Кабінет Міністрів України схвалив внесення змін до чотирьох підзаконних
нормативно-правових актів у сфері користування надрами: Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами без проведення аукціону
(Постанова № 615), Порядку проведення електронних аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами (Постанова № 993), Методики визначення вартості геологічної інформації, отриманої за рахунок коштів державного бюджету (Постанова № 1075), Методики визначення початкової ціни продажу на аукціоні спеціального дозволу на користування надрами
(Постанова № 1374). 

«Урядова ініціатива передбачає внесення змін до чотирьох підзаконних актів з метою дерегуляції сфери користування надрами. Оновлення правил полягають у впровадженні принципів paperless та peopleless: зменшити вплив суб’єктивного фактору на процедуру надання спеціального дозволу та скоротити строк від подання заяви надрокористувачем до отримання бланку, – пояснює Голова Держгеонадр Роман Опімах. – Ми вдячні Міністерству захисту довкілля та природних ресурсів України, а також Прем’єр-Міністру України Денису Шмигалю за підтримку оновлення ключових норм регулювання галузі».

П’ять основних новел підзаконних актів:

  1. Підвищено ефективність електронних аукціонів. Для уникнення зриву торгів недоброчесними учасниками впроваджено мінімальний гарантований внесок від 0,5 до 10 млн грн, залежно від корисних копалин (загальнодержавного / місцевого значення). Автоматизовано визначення розміру компенсації витрат держави за геологорозвідку без укладання окремих угод. Договір купівлі-продажу дозволів підписуватиметься за допомогою ЄЦП. Скорочено час на алокацію лота в системі Прозоро.Продажі з 50 до 20 днів для всіх корисних копалин, окрім нафтогазових ділянок (90 днів). Замінено голландську модель торгів на англійський аукціон із дисконтами (25 та 50%) зі скороченням часу на проведення повторних раундів торгів з 30 до 15 днів. Крім того, через шість місяців право на розробку місцевої корисної копалини буде також надаватись виключно шляхом аукціонів. 

  2. Подання заяв надрокористувачами здійснюватиметься також і в електронній формі через електронний кабінет. Порядок його функціонування перебуває на юстуванні. На період дії воєнного стану строки подання заяви на продовження дії дозволу вважаються продовженими на такий період, плюс три місяці після припинення або скасування особливого правового режиму. Дозволи та строки, встановлені відповідними угодами про умови користування надрами, вважаються такими, що продовжили свою дію автоматично на цей період та протягом шести місяців після його припинення / скасування.

  3. Затверджено вичерпний перелік підстав для зміни строків програми робіт із обов’язковим додатковим правом їх перегляду на 18+ місяців із причин, що були спричинені війною.
     
  4. Автоматизовано розмір збору за надання спецдозволу та розрахунок вартості геоінформації. Це дозволить робити розрахунок дистанційно, прискорити процедуру щонайменше на 20 днів, прибравши суб’єктивний елемент і ризик зловживань шляхом впровадження фіксованого розміру платежу. Для вторинних геоданих – 6% від вартості дозволу, для спецдозволів – 50-700 неоподаткованих мінімумів доходів громадян за площу ділянки (га / км), де відсутні затверджені запаси корисних копалин. Крім того, відтепер вартість первинної державної геологічної інформації (кам’яний матеріал, сейсмічні профілі) також може бути обрахована. 

  5. Впроваджена вимога інформування про кінцевого бенефіціарного власника спеціального дозволу. Це має підвищити прозорість і підзвітність сфери надрокористування перед суспільством, а також унеможливити участь підсанкційних осіб у розробці українських надр.

Нагадаємо, Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів і Державна служба геології та надр України сформували стратегічний план роботи для сектору надрокористування в умовах воєнного часу та у післявоєнний період.

Перейти до вмісту